Monday, September 15, 2008

Biblia audio online

Ponieważ wiele piszę tu o Biblii, zaglądam do Niej cały czas. Mam tradycyjną, „papierową” Biblię, mam program w komputerze z Jej tekstem i korzystam też ze stron internetowych, które mają Jej tekst i komentarze. Jednak z takich źródeł mogę korzystać tylko wtedy, gdy jestem w domu, lub odpoczywam w trucku po pracy. Lecz ja większość czasu spędzam jadąc, a jadąc nie bardzo mogę czytać Słowo Boże. Mam więc także Biblię w wersji audio i słucham podczas prowadzenia trucka. Po polsku mam jednak tylko Nowy Testament.

Katechizm Kościoła Katolickiego przypomina nam, że
„Nieznajomość Pisma świętego jest nieznajomością Chrystusa” (to św. Hieronim) i że "Nowy Testament jest ukryty w Starym, natomiast Stary znajduje wyjaśnienie w Nowym" (to św. Augustyn). Dobrze jest więc także dobrze poznać Stary Testament. W końcu, gdy święty Paweł mówił:

Wszelkie Pismo od Boga natchnione /jest/ i pożyteczne do nauczania, do przekonywania, do poprawiania, do kształcenia w sprawiedliwości - aby człowiek Boży był doskonały, przysposobiony do każdego dobrego czynu. (2 Tm 3,16-17)

… miał na myśli właśnie Stary Testament, bo Nowy jeszcze nie był napisany. A te fragmenty, które już powstały, nie zostały jeszcze powszechnie uznane za natchnione Słowo Boże.

Szukając w necie Starego Testamentu w formie audio nigdzie nie mogłem znaleźć Tysiąclatki. Prawdę mówiąc znalazłem tylko ST w tłumaczeniu biskupa Romaniuka nagrany przez program Expressivo. To mi nasunęło pomysł, by samemu nagrać sobie Stary Testament.

Ja także mam program Expressivo, więc poświęciłem ostatni weekend na nagrywanie Biblii. Nie jest to doskonały program, ma swoje wady, ale jest na tyle wyraźny, że da się słuchać. A po przyzwyczajeniu się do trochę sztucznej intonacji, słucha się całkiem przyjemnie.

Utworzone przez siebie pliki umieściłem na serwerze strony odsiebie.com i teraz każdy może sobie posłuchać Starego Testamentu w tłumaczeniu Biblii Tysiąclecia, a nawet ściągnąć te pliki do swojego komputera, lub i-poda. Wystarczy wejść na tę stronę:

BIBLIA audio. Stary Testament

... gdzie są linki do poszczególnych Ksiąg Starego Testamentu. Natomiast gdyby kogoś interesowały inne programy biblijne i Nowy Testament w formie audio, to znajdzie wiele pożytecznych linków klikając TUTAJ.

Zapraszam.

No comments:

Post a Comment